Nyhed | Brændstof | Transportbranchen | Fremtiden 08. januar 2020

En kombination af drivmidler skal holde transportbranchen kørende i fremtiden

Mulighederne er større, hvis man kombinerer drivmidlerne

Afhængig af prisudviklingen på de forskellige drivmidler, som fx biogas, LNG, brint og el, og på teknologien dvs. batterier og brændselsceller, mener Matz Franzén, strategidirektør for forbrændingsmotorer hos Volvo Trucks, at vi komer til at se mange forskellige kombinationer af drivmidler i fremtiden.

Den miljørigtige løsning skal nemlig ikke altid findes ét sted. Elektriske køretøjer er fx ikke nødvendigvis 100 % miljørigtige, det handler i høj grad også om hvordan- og hvor- i verden de er fremstillet. Nogle lande bruger stadig kulkraftværker til at fremstille el, og batteriproduktionen til elektriske køretøjer koster også CO2.

Batterier skulle derfor gerne skulle bruges flere gange, evt. til montering i en ny bil, til opvarmning eller til at samle strøm op med (grid). 

Hos Volvo mener de dog at det er gennem sol, vind og vandkraft de største fremskridt indenfor miljørigtige drivmidler skal tages. Det gælder såvel køretøjernes kørekraft som for fabrikkerne der fremstiller køretøjerne. Volvo Trucks har en vindmøllepark til at klare strøm til deres lastbilsfabrik i Gent i Belgien - og i Göteborg foregår det med vandkraft. 

Volvo ser på sigt et stort potentiale med el-drevet tung transport til regionale- og anlægsopgaver, og tester løbende forskellige former for miljørigtige løsninger, mens de holder øje med interessen på markedet, i samfundet generelt samt lytter til de politiske udmeldinger - bl.a. fra EU, hvis afgørelser på området vil spille en stor rolle i forhold til typen af drivmidler der bliver dominerende i fremtiden.

(Kilde: Artiklen er en del af temaet fremtidens Transport og Transportmagasinet d. 8 januar 2019)


fuel+more BUSplan